Schetsen, work in progress

Nu het onderzoek een aantal concepten heeft opgeleverd ben ik begonnen met het schetsen van die concepten. Gewoon, met potlood en papier.
Nu al kom ik er achter dat sommige concepten op papier duidelijker worden dan anderen!

Om alles toch duidelijk te krijgen ga ik eerst nog meer papier schetsen maken en de beste daarvan digitaal maken.

Iedereen klaar? Schetsen maar!

 

Update:
Het is natuurlijk ook handig om de concepten te laten zien, dus hieronder de drie concepten en daarbij de elementen die geschetst zullen worden.

Flexibele beeldschermen
Er zal in de nabije toekomst gebruik gemaakt kunnen worden van een flexibel beeldscherm, dat de rondingen van de etalages volgt en hiermee de klant door de winkeldeur naar binnen uitnodigt.
Het bijzondere van deze schermen is dat er een simpele vorm van augmented reality bereikt kan worden, door deze bijvoorbeeld achter pilaren of andere props langs te laten lopen.
De techniek van deze schermen staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar wordt zeker al gebruikt. Het bekendste voorbeeld hiervan zijn de ‘gebogen’ telefoonschermen van Samsung.
De schermen zijn bedacht door een Fins startupbedrijf en zijn overgenomen door LG, welke ze binnenkort wil gaan uitbrengen als tv-schermen. Er zijn zelfs plannen om deze schermen ‘doorzichtig’ te laten worden, waardoor de gebruiker niet alleen het beeld op het scherm ziet, maar ook te zien krijgt wat zich er achter bevindt.
Een leuke bijkomst van dit product, is dat er ook een touch screen variant wordt ontwikkeld. Dit geeft veel mogelijkheden m.b.t. het door laten lopen van het scherm tot in de winkel.
Als er bij deze schermen een camera zal worden gemonteerd, breidt dit de mogelijkheden enorm uit. Op deze manier kan er namelijk gebruik worden gemaakt van interactie met de voorbijganger, wat er voor zorgt dat de user experience factor flink zal stijgen. Dit laatste deel van het concept wordt al vaker gebruikt in etalages en is altijd een groot succes.

Schetsen:
-buitenkant
-detail buitenkant
-detail scherm
-scherm in winkel
-zicht vanuit winkel?

 

Virtual- en Augmented reality
Een trend die al gebruikt wordt maar nog redelijk in de kinderschoenen staat, is het gebruik van virtual- en augmented reality. Er bestaan bijvoorbeeld al ‘slimme’ paskamerspiegels, die een gedragen kledingstuk herkennen en de mogelijkheid geven in de spiegel de kleuren te veranderen, waardoor de klant meteen weet welke varianten van dat kledingstuk er bestaan en of deze bij hem of haar passen.

Met enige aanpassing, en eventueel een combinatie van de technieken welke hierboven genoemd zijn, kan dit concept een goede uitkomst bieden voor de etalages van flagshipstores. Voorbijgangers zouden voor de spiegel kunnen gaan staan, waarna er de keuze bestaat uit (vrijwel) de gehele collectie van dat moment. De camera herkent het model van de voorbijganger en kan daarop kleding laten zien. De voorbijgangers kunnen vervolgens hun ideale combi bedenken, waarbij er de mogelijkheid bestaat deze te kunnen halen in de winkel. Op deze manier wordt de aandacht van voorbijgangers niet alleen gewekt, maar ook vastgehouden.
Een goede bijkomstigheid van dit concept is, dat het ook mogelijk is de spiegels na sluitingstijd te gebruiken, wat er voor zal zorgen dat de voorbijganger later weer terug komt.
Tegenwoordig werken de spiegels met een touch screen, maar dat is niet handig door een etalageruit heen. De meest ideale oplossing hiervoor zou het gebruik van bewegingssensoren zijn die de beweging van de voorbijganger volgt waardoor deze de etalageruit niet aan hoeft te raken.

Schetsen:
-buitenkant
-detail buitenkant
-detail spiegel
-spiegel in reeds ingerichte etalage
-zicht vanuit winkel

 

Robots
Alle bovengenoemde concepten zullen hoogstwaarschijnlijk veel geld gaan kosten en daarom alleen in de flagshipstores gebruikt kunnen worden. Daarnaast moet er altijd extra aandacht worden besteed aan het creëren van de content om te kunnen laten zien.
Een optie om dit te omzeilen en om een concept te creëren dat te gebruiken is in álle winkels, zal toch neerkomen op het laten zien van de huidige collectie. Om op een bijzondere manier de aandacht van de voorbijganger te kunnen trekken, kunnen er robotmannequins door de etalages lopen. Deze kunnen de voorbijgangers laten zien welke collectie er op het moment is, en hoe deze er uit ziet wanneer deze gedragen wordt. Op deze manier kan de originele modeshow worden nagebootst in de etalages. Met het gebruik van props, zoals dat tegenwoordig ook al gebeurt, kan de beleving compleet worden gemaakt.
Deze robots zijn een ideale oplossing om voor klantenbinding te zorgen, door ze bijvoorbeeld ‘bestuurbaar’ te maken met de TH-app. Hierop zouden mensen bijvoorbeeld kunnen stemmen op een style van de dag, week of maand en zo de volgende modeshow kunnen bepalen. Daarbij kunnen app-gebruikerd de robots poses na te laten doen van foto’s of films die ze ingestuurd hebben via de app.

Schetsen:
-Buitenkant
-detail robot
-verschillende soorten robots
-detail app
-robots in reeds ingerichte etalage

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s