Tweede poging IF1

Afgelopen maandag heb ik mijn individual focus 1 gepresenteerd voor Bob Jan en Hester. Ze vonden de concepten goed, maar zeiden dat ze (veel) diepgang missen. Ik had meer na moeten denken over hoe de concepten beter gebruikt kunnen worden door Tommy Hilfiger om de klanten (terug) naar de winkel te lokken. Waar ik hier wel over na gedacht heb, heb ik het niet goed genoeg gedocumenteerd. Daarnaast kwam er in mijn blog en presentatie niet goed genoeg naar voren waar ik mijn kennis op gebaseerd heb.

We hebben daarom afgesproken dat ik deze week de aangepaste tekst en concepten op mijn blog zet.

Waarop zijn de concepten gebaseerd?
De drie concepten waar ik rekening mee gehouden heb zijn gebaseerd op het onderzoek dat ik heb gedaan. Hierin is eerst onderzocht wat de geschiedenis is van etalages, wat er al bestaat in het klanten naar de winkels trekken. Daarna ben ik op zoek gegaan naar de doelgroep die ik aan wil gaan spreken. Met de informatie die verschaft is door Dion van TH en die ik heb gevonden op internet heb ik een persona samengesteld van een mogelijke klant. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat wanneer een persoon 35% langer voor een etalage staat, de kans dat hij of zij daadwerkelijk naar binnen gaat 26% groter is. Daarnaast heb ik rekening gehouden met de drie soorten winkels van TH (flagshipstores, A-winkels en B-winkels) en de verschillende wensen van de klanten van die winkels. Graag wil ik meerdere concepten maken die zich op alle groepen kunnen richten.

persona TH2.jpg

Op dit moment zijn er in dit onderzoek naar de etalage van de toekomst drie mogelijke concepten beschreven. Deze concepten richten zich op de beleving voor klanten en toevallige voorbijgangers en moet er voor zorgen dat ze nu of in de toekomst de winkel zullen bezoeken. Daarnaast zullen de nieuwe etalages zorgen voor klantenbinding en ingezet worden als promotiemateriaal.

Om meer duidelijkheid te krijgen over hoe de voorbijgangers en klanten het liefst met de producten willen omgaan, is er gekeken naar verschillende bronnen. Het boek Delft Design Guide heeft bijvoorbeeld veel geholpen met het uitzoeken van de user experience- en promotie factor van de concepten. Daarnaast heb ik hierover een aantal artikelen gelezen op de bibliotheek-website van Saxion.

De tekst maakt deze concepten op zich al duidelijk, maar om precies duidelijk te maken hoe deze er uit zullen komen te zien zullen er een aantal schetsen van gemaakt worden. De concepten zijn als volgt:

Flexibele beeldschermen
Er zal in de nabije toekomst gebruik gemaakt kunnen worden van een flexibel beeldscherm, dat de rondingen van de etalages volgt en hiermee de klant door de winkeldeur naar binnen uitnodigt.
Het bijzondere van deze schermen is dat er een simpele vorm van 3D bereikt kan worden, door deze bijvoorbeeld achter pilaren of andere props langs te laten lopen.
De techniek van deze schermen staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar wordt zeker al gebruikt. Het bekendste voorbeeld hiervan zijn de ‘gebogen’ telefoonschermen van Samsung.
De schermen zijn bedacht door een Fins startupbedrijf en zijn overgenomen door LG, welke ze binnenkort wil gaan uitbrengen als tv-schermen. Er zijn zelfs plannen om deze schermen ‘doorzichtig’ te laten worden, waardoor de gebruiker niet alleen het beeld op het scherm ziet, maar ook te zien krijgt wat zich er achter bevindt.
Een leuke bijkomst van dit product, is dat er ook een touch screen variant wordt ontwikkeld. Dit geeft veel mogelijkheden m.b.t. het door laten lopen van het scherm tot in de winkel.
Als er bij deze schermen een camera zal worden gemonteerd, breidt dit de mogelijkheden enorm uit. Op deze manier kan er namelijk gebruik worden gemaakt van interactie met de voorbijganger, wat er voor zorgt dat de user experience factor flink zal stijgen. Dit laatste deel van het concept wordt al vaker gebruikt in etalages en is altijd een groot succes in het ‘lokken’ van voorbijgangers.
Naast de voorbijgangers is het voor vooral de A- en B- winkels erg belangrijk dat bestaande klanten terug blijven komen naar de winkels. Zoals in de persona te lezen is, wil de doelgroep graag dat de winkel hen blijft verbazen en meer kan bieden dan een webwinkel. Daar kan dit concept goed op inspelen. Doordat dit in principe een groot beeldscherm is, is er namelijk alles op uit te zenden. Zo kan bijvoorbeeld de huidige fashion week of bekendmaking van de nieuwste collectie er live op worden bekeken. Dit biedt veel kansen om (vaste) klanten te belonen. Zij kunnen namelijk exclusief worden uitgenodigd om dit live voor of in de winkel te komen bekijken en eventueel meteen aan te schaffen.

Virtual- en Augmented reality
Een trend die al gebruikt wordt maar nog redelijk in de kinderschoenen staat, is het gebruik van virtual- en augmented reality. Er bestaan bijvoorbeeld al ‘slimme’ paskamerspiegels, die een gedragen kledingstuk herkennen en de mogelijkheid geven in de spiegel de kleuren te veranderen, waardoor de klant meteen weet welke varianten van dat kledingstuk er bestaan en of deze bij hem of haar passen.

Met enige aanpassing, en eventueel een combinatie van de technieken welke hierboven genoemd zijn, kan dit concept een goede uitkomst bieden voor de etalages van flagshipstores. Voorbijgangers zouden voor de spiegel kunnen gaan staan, waarna er de keuze bestaat uit (vrijwel) de gehele collectie van dat moment. De camera herkent het model van de voorbijganger en kan daarop 3D-gerenderde kleding laten zien. De voorbijgangers kunnen vervolgens hun ideale combi bedenken, waarbij er de mogelijkheid bestaat deze te halen in de winkel. Op deze manier wordt de aandacht van voorbijgangers niet alleen gewekt, maar ook vastgehouden.
Een goede bijkomstigheid van dit concept is, dat het ook mogelijk is de spiegels na sluitingstijd te gebruiken, wat er voor zal zorgen dat de voorbijganger later weer terug komt om alsnog dat leuke kledingstuk te kopen.

De spiegels kunnen ook ingezet worden als promotiemateriaal door er de nieuwste collectie aan toe te voegen zodra deze wordt gepresenteerd. Ook hier kunnen de vaste klanten weer worden beloond, door ze hiervoor uit te nodigen. Dit kan dan ook worden verbonden aan een extra koopavond en/of korting.
Ook zouden de spiegels, vooral bij de flagshipstores, de catwalk stukken kunnen tonen. Dit zijn gewoonlijk kostbare stukken die de gewone mens vaak niet te dragen krijgt en waar de huidige collectie op is gebaseerd. In de spiegel kunnen deze wel gedragen worden en daarna bijvoorbeeld kunnen worden gekoppeld aan het collectiestuk dat erbij hoort. Hierdoor zal de kloof tussen de dure stukken en de collectiestukken veel kleiner worden en zullen de bezoekers een kijkje in de winkel willen nemen.

Tegenwoordig werken de spiegels met een touch screen, maar dat is niet handig door een etalageruit heen. De meest ideale oplossing hiervoor zou het gebruik van bewegingssensoren zijn die de beweging van de voorbijganger volgt waardoor deze de etalageruit niet aan hoeft te raken.

Robots
Alle bovengenoemde concepten zullen hoogstwaarschijnlijk veel geld gaan kosten en daarom alleen in de flagshipstores gebruikt kunnen worden. Daarnaast moet er altijd extra aandacht worden besteed aan het creëren van de content om te kunnen laten zien.
Een optie om dit te omzeilen en om een concept te creëren dat te gebruiken is in álle winkels, zal toch neerkomen op het laten zien van de huidige collectie. Om op een bijzondere manier de aandacht van de voorbijganger te kunnen trekken, kunnen er robotmannequins door de etalages lopen. Deze kunnen de voorbijgangers laten zien welke collectie er op het moment is, en hoe deze er uit ziet wanneer deze gedragen wordt. Op deze manier kan de originele modeshow worden nagebootst in de etalages. Met het gebruik van props, zoals dat tegenwoordig ook al gebeurt, kan de beleving compleet worden gemaakt.
Deze robots zijn een ideale oplossing om voor klantenbinding te zorgen, door ze bijvoorbeeld ‘bestuurbaar’ te maken met de TH-app. Hierop zouden mensen bijvoorbeeld kunnen stemmen op een style van de dag, week of maand en zo de volgende modeshow kunnen bepalen. Daarbij kunnen app-gebruikers de robots poses na laten doen van foto’s of films die ze ingestuurd hebben via de app.

Van dit concept heb ik uiteindelijk ook het design gemaakt. Deze is onder de schetsen te zien.

robot-design

Dit design is ook te vinden in mijn online portfolio.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s