Onderzoek edit

Een van mijn leerdoelen is het verbeteren van mijn edit-skills. Om dit te doen moet ik niet alleen meer gaan editen, maar ook meer van de basis begrijpen. Om dit te kunnen doen ben heb ik een boek gelezen, tutorials gekeken en het internet verder afgezocht. Zo ben ik tot een onderzoek over de basics gekomen waarmee ik denk de edit beter te kunnen maken.

 

 

Bij het maken van een film is de edit een zeer belangrijk deel, dat door studenten wel eens vergeten wordt. Echter kan de manier van editten de film maken of kraken. Om er voor te zorgen dat de film van deze opdracht goed zal lukken, heb ik een klein onderzoek gedaan naar manieren om een film op een goede en vlotte manier in elkaar te kunnen zetten. Een groot deel van mijn informatie heb ik gevonden in het boek “The Visual Story” door B. Block.

 

De basis:

Alle beelden die we zien zijn opgebouwd uit een aantal visuele componenten, die samen zorgen voor de stemming die een video uitdraagt. Deze componenten zijn altijd aanwezig en hier dient dus ook rekening mee gehouden te worden. Het gaat hier om ruimte, lijn, vorm, contrast, kleur, beweging en ritme. Wanneer de editor deze zeven componenten begrijpt zal het opzetten van beelden natuurlijker komen.

 

Contrast:

Wat ook erg belangrijk is in een beeld is het contrast. Het contrast bepaalt voor een groot deel de stemming van waar we naar kijken en hier wordt daarom ook veel mee gespeeld. Een hoog contrast bijvoorbeeld, zwart en wit, zorgt voor een zeer intensief beeld. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden in actiefilms.

Het tegenovergestelde is ook mogelijk: gebruik maken van erg weinig contrast. Wanneer we dit doen, voelt het beeld rustig en kalm aan. Dit is dan weer goed te gebruiken bij een romantische film.

 

Het contrast dat ik hier beschrijf hoeft niet per se in één beeld te zien zijn; het kan ook in de edit worden toegepast. Bij een hoog contrast kan je bijvoorbeeld denken aan het snel wisselen tussen hele donkere en hele lichte beelden. Op deze manier gaat de film als het ware flitsen en zal de kijker na een korte tijd niet meer willen kijken, omdat ze er gek van worden.

Het tegenovergestelde is natuurlijk ook mogelijk. Wanneer alle beelden er precies hetzelfde uit zien, zal de film erg snel saai worden gevonden en zullen de kijkers afhaken. Het is dus de kunst hier een goede balans in te vinden. Dit kan je testen door een storyboard te maken.

 

Ruimte:

Hoe de ruimte in het beeld wordt gevuld is de hele film aan bod. Dit is echter het beste te regelen tijdens het filmen, in plaats van met de edit.
Er zijn verschillende manieren om het beeld te vullen met acteurs. Door hier veel aandacht aan te besteden, is met alleen beeld al een duidelijk verhaal te vertellen. Vult één persoon het beeld bijvoorbeeld voor de helft, en is de ander maar klein in de hoek te zien, dan is het snel duidelijk wie ‘de baas’ is in dat beeld. Wanneer er twee mensen in beeld zijn die gescheiden worden door bijvoorbeeld een boom of een paal, is het makkelijk te beslissen dat ze waarschijnlijk ruzie hebben. Een beeld is ook te vullen met maar één persoon. Wanneer een persoon bijvoorbeeld helemaal aan de rand van het beeld te zien is, zal de kijker vanzelf zijn ogen over het beeld laten glijden op zoek naar meer.

Wanneer een filmer en edittor deze vlakverdelingen begrijpt, zal het gevoel van de film zeker intensiever kunnen worden.

 

 

Beweging:

In een film draait alles om bewegende beelden. De manier waarop de beweging in die beelden wordt toegepast is van grote invloed op het eindresultaat. Wanneer een object bijvoorbeeld eerst klein lijkt, dan beweegt en groter wordt, is het makkelijk te veronderstellen dat het van de achtergrond naar de voorgrond, en dus dichterbij, is bewogen. In een film kunnen er op drie verschillende manieren beweging worden gesuggereerd. –een object voor de camera beweegt. –de camera beweegt. –het focuspunt van de kijkers beweegt over het scherm.

Daarnaast heeft de manier van bewegen ook een grote invloed op het gevoel dat de kijkers bij de film krijgen. Een object dat in een rechte lijn over het scherm beweegt zal er voor zorgen dat het beeld onnatuurlijk, agressief of stijf aanvoelt. Dat terwijl een gebogen bewegingslijn er voor zal zorgen dat het beeld passief, natuurlijk en flexibel aanvoelt.

Door constant deze aspecten in je achterhoofd te houden bij het maken van een film, zullen alle bewegingen natuurlijker en logischer over komen op het publiek en is het makkelijker een gevoel over te brengen.

 

Structuur en script:

In een verhaal hoort een bepaalde structuur te zitten. Deze is nodig om de aandacht van de kijker vast te kunnen houden en het verhaal niet de suf te laten worden.

Bij het schrijven van een script is de meest gebruikte structuur de drie akte structuur. Bij het schrijven op deze manier bestaat een script uit een opening, een confrontatie en een ontknoping.  (http://www.amsterdamfilmschool.com/drie-akte-structuur.html)

Bij het schrijven moet ook gelet worden op de intensiteit van het verhaal. Deze kan natuurlijk niet altijd hoog zijn, dat is te vermoeiend om te kijken. Als het altijd te laag is, wordt de film saai. Het beste is om te beginnen met een rustige opbouw die, naarmate de film vordert, oploopt in intensiviteit. Vlak voor het einde van de film is de ontknoping en zal de intensiviteit op bijna 100% liggen. Hierna daalt het niveau snel weer en is de film afgelopen.

Het begrijpen van deze structuren en ze op een juiste manier toe kunnen passen is erg belangrijk bij het schrijven van een duidelijk script. In het boek staan een aantal voorbeeldgrafieken over echte films en hoe de intensiteit daar geregeld is; erg leerzaam.

Zelfs bij het maken van een korte commercial of promotiefilm is het hanteren van een bepaalde structuur belangrijk. Deze zal korter zijn dan bij een lange film, maar wanneer de structuur helemaal ontbreekt, zal de commercial niet aan slaan.
Omdat het schrijven van een script voor zo’n korte film verwarrend kan zijn, kan er ook gewerkt worden met een “two column script”. Dit is als het ware een tabel die als volgt is opgebouwd:

Visual Audio
1
2

Door dit format te gebruiken, is het meteen duidelijk wat we zien en wat we daarbij horen (tekst). De nummers geven niet perse het scene of shotnummer aan, maar zijn er voor om te kunnen verwijzen naar een bepaald deel in het script.

 

 

Adobe Premiere Pro

Om de film in elkaar te zetten heb ik gekozen voor Adobe Premiere Pro omdat ik hier vaker mee gewerkt heb en het de goede kwaliteit heeft voor wat ik nodig heb.

Omdat er meerdere personen aan dit project werken, en gewoon omdat dat belangrijk is, zal ik werken met een duidelijke mappenstructuur.

In de hoofdmap heb ik de volgende mappen gecreëerd:
Rushes: hierin zitten alle ruwe beelden.

Premiere: hierin zitten alle Adobe Premiere Pro bestanden en autosaves.

Music: hierin zitten de muziekbestanden.

Online: hierin zitten alle tussenrenders.

Copy: hierin staat alle tekst die we in de video willen gaan gebruiken.

 

Werkproces:

Allereerst zal ik alle rushes in een timeline genaamd rushes zetten om zo alle beelden te kunnen spotten. Wanneer ik een beeld geschikt vind, zal ik deze naar de tweede videolijn slepen. Wanneer alles gespot is, zal ik de uitgekozen beelden selecteren en kopieren naar een nieuwe timeline, die ik selects noem. Door dit te doen kan ik altijd gemakkelijk terug naar de bronbestanden en later vrij knippen in de rest.

Naast de beelden is er ook muziek nodig. Omdat het uiteindelijke nummer nog niet duidelijk is, zullen we een stuk muziek van ongeveer 30 seconden zoeken die lijkt op wat we in de final willen. Op deze manier kan ik toch editten op een bepaalde beat en met een bepaalde snelheid.

 

Wanneer dat allemaal gedaan is, kan het editten beginnen.

Alle selects en het muziekstuk zal ik naar een nieuwe timeline slepen die ik versie 1 zal noemen. Hierin kan ik nu knippen en plakken wat ik wil. Als steun kan ik het script en de shotlist erbij houden. Wanneer de eerste versie af is, gaat Daan er mee aan de slag om de artwork er in te kunnen zetten. Daarna kunnen we verder met versie 2, 3, 4.. zoveel als nodig om uiteindelijk tot een versie te komen waar we tevreden mee zijn. Wanneer dat gedaan is zullen we kleurcorrectie en geluidseffecten toevoegen om het werk zo volledig af te maken.

 

De versies zullen we tussendoor naar Atak en een aantal docenten sturen voor feedback.

Geef een reactie

