Onderzoek color grading

Correction en grading; de verschillen

In het begin maakte ik de fout er van uit te gaan dat color correction en color grading dezelfde dingen zijn. Al snel kwam ik er achter dat dat zeker niet zo is. Het verschil is simpel. Color correction gaat over hoe het beeld eruit ziet. Het doel ervan is de kleuren zo echt mogelijk te laten lijken. Grading daarentegen gaat over het gevoel dat het beeld moet uitstralen. Dit zorgt ervoor dat de horrorfilm zo eng is, en de romantische film zo vrolijk.

 

Kleurbewerkingsprogrammas

Er zijn veel verschillende software programma’s waarmee je simpele en meer uitgebreidere kleurbewerkingen kan doen. Enkele bekende zijn Final Cut Pro en Premiere Pro. Deze programma’s kunnen uitgebreid worden met slimme plugins zodat er meer mee gedaan kan worden. Alle besturing gebeurt in het programma zelf.

In grotere studio’s is vaak ook color grading hardware te vinden. Dit zijn panelen die gekoppeld zijn aan speciale programma’s zoals bijvoorbeeld  DaVinci Resolve met het DaVinci advanced panel.

davinciresolve11controlsurfacepageeditdual

Basics

Om te beginnen met het krijgen van een bepaalde look en feel aan een beeld, is het belangrijk om er eerst voor te zorgen dat het beeld klopt. Wanneer er gestart wordt met een witbalans die verkeerd staat en huidtinten die te groen zijn, zal het beeld al snel gek lijken.

Bij het doen van de eerste correcties zijn er in alle programma’s een aantal scopes om je op weg te helpen. Er kan bijvoorbeeld gekeken worden naar de waveform, het histogram of de vectorscope. Hierop is te lezen hoeveel schaduwen, midtonen en hooglichten er in het beeld zitten, als ook alle kleurinformatie. Door naar de scopes te kijken kan alles netjes rechtgetrokken worden zodat je een schone start hebt. Wanneer er bijvoorbeeld te veel zwart of wit in een beeld is, kan dit problemen geven bij het uitzenden op bepaalde kanalen.

Ook met de colorgrading is het de bedoeling deze verschillen enigszins in de gaten te houden. Ook belangrijk om in de gaten te houden, is het gevoel dat je met de film wilt uitstralen. Hiervoor ga je immers de grading doen. Wanneer je kiest voor diepe schaduwen straalt dat rijkheid, levendigheid en warmte uit. De hooglichten zorgen voor energie en vrolijkheid. Met de midtonen verander je het gevoel van het beeld, of bijvoorbeeld de tijd van de dag.

Kleur is natuurlijk ook erg belangrijk. Als je voor stralende, lichte kleuren gaat wordt men blij van het beeld. Als je voor weinig saturatie en diepe schaduwen kiest, lijkt het eerder op een enge film. Hierover zeggen de meeste personen dat er geen speciale richtlijnen zijn: ga af op je gevoel!

Naast het regelen van de grading over het gehele beeld is het belangrijk de kleine delen niet te vergeten. Zo kunnen gezichten bijvoorbeeld meer opgelicht moeten worden, kunnen er lensflares nodig zijn, diepere schaduwen op bepaalde delen van het beeld of juist een extra blauwe lucht. Al deze dingen regel je met maskers. Maskers zorgen ervoor dat je een klein deeltje van het beeld selecteert en daarop een bepaalde bewerking toepast. Omdat het beeld vaak beweegt, moeten de meeste maskers getracked worden om ze mee te laten bewegen.

 

Ruw materiaal

De film die te bewerken is komt in de meeste gevallen uit een camera. Per camera is het erg verschillend welke kleurcompressies er gehanteerd worden. Verschillende voorbeelden zijn 4:4:4, 4:2:2 of 4:2:0/4:1:1. Dit wordt ook wel chroma subsampling genoemd. De getallen staan voor helderheid en kleur.

Hierbij geldt: hoe hoger de getallen, hoe beter de kleurwaardes van het beeld. Een video met 4:4:4 bevat zo veel mogelijk kleur en helderheidsinformatie. Bij een waarde van 4:2:2 gaan de waardes van de laatste twee getallen door de helft. Hierdoor gaat een klein deel van de kwaliteit verloren, maar is het beeld nog steeds goed bruikbaar. Het voordeel hiervan is dat de bestandsgrote van de video veel kleiner is. De volgende afbeelding laat goed zien wat er gebeurt:

filmboard-422-chroma-subsampling

Wanneer er een waarde van 4:2:0 is, valt de gehele onderste rij met informatie weg. Deze moet het beeld dan zelf invullen, het moet de kleur als het ware ‘schatten’. Wanneer het beeld op de camera goed is ingesteld zal je hier niet heel erg veel van merken, maar zodra je deze bestanden wil gaan kleurcorrecten zal snel opvallen dat ze veel minder geschikt zijn, omdat er geen diepe kleuren bereikt kunnen worden of zelfs verkeerde kleuren kunnen ontstaan.Voor een goede colorgrade is het dus het beste om te filmen in 4:4:4.

Om nog meer vrijheid te hebben met het bewerken, kan je je film ook in RAW schieten. Dit is het ruwe beeld dat direct van de camerasensor is gehaald, zonder enige vorm van codering en beeldverlies. Het nadeel van RAW filmmateriaal is dat het gaat om heel grote bestanden. De machine waarop bewerkt wordt moet daar dus wel geschikt voor zijn!

 

Gevoel overbrengen

Het graden wordt dus veel gebruikt om een gevoel over te brengen. Er kan gebruikt worden van veel of weinig contrast en bijvoorbeeld het gebruiken van een bepaalde kleur. Koude kleuren, zoals blauw, geven de film een kille of zielige feel. Rood zorgt meer voor een romantische sfeer maar kan ook voor agressie staan. Geel heeft dezelfde eigenschappen: het kan zorgen voor positiviteit en vrolijkheid, maar ook voor haat en nijd. Het verschil wordt dan gemaakt door wat er te zien is en welk geluid daaronder gezet wordt. Het ontbreken van diepe kleuren (laag contrast) zorgt echter vrijwel altijd voor een grimmige sfeer. Hier volgen enkele voorbeelden van ruwe beelden die gegrade zijn.

 

Aanbeveling Atak-film

De promotiefilm die wij hebben gemaakt voor Atak heeft natuurlijk ook een vorm van color grading nodig. Het gevoel dat we met deze film willen overbrengen is enthousiasme. Mensen moeten zin krijgen om zo vaak naar Atak te gaan dat ze er zelfs willen werken. In de film is ook artwork te zien met een 2D look en dikke zwarte lijnen erom. Om dat zwart door te voeren, raad ik aan redelijk veel contrast te gebruiken. Daarnaast zouden de kleuren helder moeten zijn, met eventueel een gele boventoon. Het geel is een complementaire kleur aan de blauwe muntjes en is in de andere shots te zien op de muur.

 

 

 

Bronnen

https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/color

https://en.wikipedia.org/wiki/Color_grading

https://learning.linkedin.com/blog/design-tips/color-grading-vs–color-correction–what-s-the-difference-

http://dslrguide.tv/color-grading-in-filmmaking/

https://en.wikipedia.org/wiki/Video

http://filmboard.nl/chroma-subsampling-444-422-en-420/

http://filmboard.nl/filmen-raw-formaat-redenen/

https://www.youtube.com/watch?v=V8Fvooknd_0

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s