Reflectie IF4

Omdat ik de leerdoelen op een andere manier bereikt heb dan dat ik aan het begin van de periode dacht, post ik hier mijn reflectie op deze periode. Ik hoop dat zo duidelijk wordt hoe ik over de leerdoelen denk en wat ik er van opgestoken heb.

Reflectie op leerdoelen Individual Focus 4

 

1. Ben jijzelf tevreden over je eigen voortgang als je naar jouw leerdoelen van deze IF kijkt?
. Leerdoel 1: Over het eindresultaat, de video, ben ik heel erg tevreden. Het op deze vlotte manier editten is voor mij redelijk nieuw, en ik denk dat ik er zeker voortgang in heb gemaakt. Ook van het onderzoek naar editten heb ik zeker het een en ander opgestoken.

. Leerdoel 2: Ik ben tevreden over wat ik heb geleerd in het onderzoek naar grading, hoewel ik ook heb gemerkt dat er ontzettend veel in te leren valt en ik nog maar het tipje van de ijsberg heb gezien. Hoe meer ik me erin ging verdiepen, hoe meer ik weer zag. Hierom heb ik ook een voorzichtige poging gedaan tot tenminste een kleurcorrectie in de film.

Het leerdoel dat is komen te vervallen, die van de muziek, heb ik toch deels opgepakt. Van Atak hebben we een passend muziekstukje gekregen welke we konden gebruiken. Daarnaast heb ik op internet geluidseffecten voor de vfx gezocht en onder de video gezet. Hoewel het geen leerdoel meer was, ben ik toch zeker tevreden met het resultaat.

2. Welke feedback van anderen heeft je tijdens deze IF geholpen je leerdoelen te bereiken?  (Wie heeft wat precies gezegd?)
. Tijdens een consultatie heeft Remco Mikkers me een boek gegeven over de principes van film en editten, waar ik zeker veel aan gehad heb.

. Daan Kramer heeft me op weg geholpen met de structuur van de edit. Hij leerde me hoe ik het best een project kan opzetten en de mappenstructuur zo duidelijk mogelijk kan houden.

3. Hoe heeft jouw aanpak en organisatie van deze IF je geholpen je leerdoelen te bereiken?
. In de eerste week van deze periode hebben Daan en ik een globale planning gemaakt waarop alles dat er te doen was staat. Hierdoor hadden we een duidelijk overzicht van hoe de periode het best ingevuld zou kunnen worden. In deze periode heb ik een oogoperatie ondergaan. Gelukkig was er van tevoren al bekend dat deze er aan zat te komen, en hier konden we dus omheen plannen. Uiteindelijk ben ik drie weken uit de running geweest in plaats van de geplande twee weken. Gelukkig was de planning erna redelijk ruim, waardoor we deze week goed in hebben kunnen halen.
4. Kon je in voldoende mate aan je leerdoelen werken? M.a.w. wat had beter gekund/gemoeten in jouw aanpak en organisatie van deze IF; wat zou jij anders doen als je het over zou doen?
. Hoewel ik zeker het idee heb dat ik wat geleerd heb in het eerste leerdoel, bleek een video van 20 seconden wel heel erg kort om echt iets te kunnen doen met de edit. Als ik dit leerdoel nog eens zou hebben, zou ik denk ik kiezen voor een film van enkele minuten zodat ik echt tijd heb en ‘meters maak’ in het editten. De reden dat we overigens voor zo’n korte film hebben gekozen is dat dat het best aansluit bij Atak en dat we hierdoor een compleet product inclusief de special effects hebben kunnen opleveren.

. Over de colorgrading denk ik het zelfde. Ik vind het handig dat ik er een onderzoekje naar gedaan heb, omdat mijn kennis op dit vlak 0,0 was. Echter had een nog betere oefening natuurlijk kunnen zijn dat ik een gemaakte film had gekozen en hierin de grading zou doen. Dat zou echter een heel ander project worden.

5. Tot welke inzichten ben je gekomen als je kijkt naar het niveau van jouw Kennis, Vaardigheden én Werkhouding die met deze leerdoelen samenhangen?
Mbt Kennis: Met de onderzoeken naar edit en kleur ben ik tot nieuwe inzichten gekomen over het maken en verwerken van film. Deze kennis kan ik later zeker gebruiken, en ik krijg er zelfs zin van om meer korte films te maken. Ook denk ik dat ik films die ik eerder gemonteerd heb, over kan doen: ik zie overal verbeterpuntjes!

Mbt Vaardigheden: Door deze film te editten en daarbij rekening te moeten houden met de effecten die na de edit nog toegevoegd zouden worden heb ik zeker iets nieuws geleerd.

Mbt Werkhouding: Aan mijn werkhouding is niet zo veel veranderd tijdens dit project: ik ga altijd overal voor de volle 100% voor en wil altijd zo veel mogelijk leren. Tijdens deze periode is dit idee niet anders geworden.

6. Welke leerdoelen komen in deze IF duidelijk naar voren? Noem zowel bekende als nieuwe leerdoelen.
. Het leerdoel van de colorgrading zou ik graag nog wat uitgebreider aanpakken. Ik denk dat ik online tutorials met oefenbestanden ga opzoeken om zo meer over dit onderwerp te weten te kunnen komen.
7. Is jouw beeld van jezelf of je toekomstige beroep door deze leerervaring veranderd?
. Ja. Ik heb voor dit project gekozen omdat ik nieuwsgierig was naar de post-productie kant. Tijdens het project ben ik er in ieder geval achter gekomen dat het alleen maar achter een bureautje tijden lang aan de zelfde video werken niets voor mij is.

 

Geef een reactie

